txt
tekst alternatywny

>> Powstaną kolejne ronda w mieście

Ronda zlokalizowane na ul. Szczecińskiej oraz przy skrzyżowaniu ulic Spokojnej, Różanej, Bogusława IV i Bema już funkcjonują. W najbliższym czasie w planach jest powstanie kolejnych skrzyżowań tego typu.



Niedawno otarto długo oczekiwaną inwestycję w mieście. Odwiedzający restaurację McDonald's mogli sami sprawdzić, jak w warunkach dużego natężenia ruchu sprawdza się nowe rondo na ul. Szczecińskiej, wybudowane przy barze fast food. Mimo, że miasto zapewniało płynność ruchu, duża ilość chętnych do odwiedzenia restauracji w weekendy spowodowała spore korki. Kierowcy narzekają, że pomysł zwężenia ulicy Szczecińskiej do jednego pasa nie był dobry oraz zwracają uwagę, że nie wszyscy prowadzący swoje pojazdy stosują zasady ruchu drogowego w tym rejonie miasta. Urząd Miasta w trakcie realizacji inwestycji informował, że rozważano różne propozycje zorganizowania ruchu w tym miejscu. Brano pod uwagę również koncepcję budowy sygnalizacji świetlnej z pasem lewoskrętnym w kierunku terenu po byłym PKS-ie. Jednak proponowany wariant zakładał zatrzymanie się ruchu w ciągu ulicy Szczecińskiej na czas wyjazdu pojazdów z terenu McDonald's. To spowodowałoby częste korkowanie się przyszłego ronda, które ma powstać na skrzyżowaniu ulic Szczecińska-Towarowa-Bema-11 Listopada w pobliżu Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Inwestor po zapoznaniu się z uwagami przedstawił nowe rozwiązanie umożliwiające skomunikowanie jego działki z drogą publiczną. Tym rozwiązaniem było skrzyżowanie typu małego ronda, o jednym pasie ruchu, z wyspą przejezdną, umożliwiającą przejazd pojazdów ciężarowych i autobusów. Inwestor chciał w ten sposób zapewnić płynność ruchu oraz umożliwić bezkolizyjny zjazd na teren restauracji z każdego kierunku. Projekt został uzgodniony z Powiatową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Policją i Starostwem Powiatowym.
txt

Ronda są uważane za najbardziej bezpieczne skrzyżowania drogowe. Ich główną zaletą jest mniejsza liczba punktów kolizji oraz spowolnienie ruchu pojazdów dojeżdżających do skrzyżowania. Wjeżdżając na rondo kierowcy mogą skoncentrować uwagę na jednym kierunku, ponieważ jadący po rondzie nadjeżdżają tylko z lewej strony. Zaletą jest też dobra widoczność nadjeżdżających samochodów, o ile rzeczywiście nie ograniczają jej źle ustawione znaki. - Bardzo się cieszę, że władze miasta przyjęły ten kierunek. Im więcej rond będzie w Stargardzie, tym lepiej- mówi Jacek Staniszewski, naczelnik wydziału drogówki Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie. - Podstawową zaletą takich rozwiązań jest to, że rondo jest świetnym spowalniaczem ruchu, lecz nie blokuje go tak, jak na przykład sygnalizacja świetlna. Ludzie muszą być świadomi też tego, że rondo to najlepsze skrzyżowanie i najbezpieczniejsze. W Stargardzie te, które są planowane nie wystarczą. Osobiście widziałbym ich znacznie więcej i mam nadzieję, że nadal władze miasta będą szły w tym kierunku- mówi naczelnik stargardzkiej drogówki.

Oprócz ronda na ulicy Szczecińskiej zbudowano również skrzyżowanie ulic Spokojnej, Różanej, Bogusława IV i Bema. Obiekt ten kosztował 360 tysięcy złotych. Nowe rondo ma wyspę w kształcie elipsy o średnicy 8 i 14 metrów. Dodatkowo wybudowano poszerzenia najazdowe, a wloty zostały skanalizowane. Nowe rondo powstanie także u zbiegu ulic Aleja Żołnierza i 9. Zaodrzańskiego Pułku Piechoty, jednak termin jego powstania nie jest jeszcze znany, ponieważ uzależniony jest od uzyskania dofinansowania realizacji inwestycji. 

Mateusz Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych informuje, że GDDKiA opracowuje dokumentację dla budowy dwóch rond w Stargardzie. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ulic Bydgoskiej, Marii Curie-Skłodowskiej i DW 106 Obwodnica Staromiejska, a drugie na skrzyżowaniu ulicy Gdańskiej i Szosa Maszewska. - W tym roku dokumentacja zostanie ukończona, realizacja będzie mogła się rozpocząć w roku 2018- mówi Mateusz Grzeszczuk. Piąte rondo w mieście, którego budowa ma się rozpocząć niebawem, powstanie w związku z realizacją Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego i połączy ulice Szczecińską, Bema, Towarową i 11 Listopada. Będzie to zarazem pierwsze w mieście rondo turbinowe. Takie rondo zaprojektowane jest w ten sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Pojazdy w naturalny sposób są kierowane na odpowiednie wyloty ronda. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami. W przeciwieństwie do zwyczajnego ronda nie ma możliwości zmiany pasa ruchu z zewnętrznego na wewnętrzny i odwrotnie.

Budowa kolejnych rond w mieście to dobry kierunek, jednak przy ich projektowaniu i tworzeniu należy dobrze przemyśleć rozwiązania komunikacyjne. Rondo na ul. Szczecińskiej przy McDonald's dopiero w ciągu kilku najbliższych tygodni pokaże, czy rozwiązanie to jest poprawne, ponieważ w ostatnich dniach ulica Szczecińska w tym miejscu się korkuje. Ważne jest też to, by kierowcy poruszający się po mieście przypomnieli sobie zasady poruszania się po takich skrzyżowaniach, ponieważ często zdarza się, że łamią przepisy drogowe.

[źródło: mm/Dziennik Stargardzki]
Udostępnij na Google Plus

Kontakt z Mój Stargard

e-mail: mojstargard24@gmail.com
    Komentarze Blogger
    Komentarze Facebook

0 komentarzy :

Prześlij komentarz